Tapasztalat

A napi fogyasztási termékek vizsgálatánál elsődlegesen azt kell tisztáznunk, hogy a termék vásárlójáról vagy fogyasztójáról szeretnénk többet megtudni. A kereskedelem számára ez valamivel egyszerűbb döntési pont, hiszen a vásárló az, aki a végső döntést meghozza és a pénzét otthagyja a kasszánál.

Az internet elterjedése az eddiginél sokkal több opciót és információt biztosít a fogyasztók számára, ezzel együtt a fogyasztók egyre inkább képesek önállóan lépni egyik döntési pontból a másikba. Másodsorban a találkozási pontok (Experience points, XP) száma is jelentősen megnövekedett, ahol a fogyasztó egy adott márkával kapcsolatba kerülhet. A korábban lineáris döntési folyamat eltérő erősségű interakciók hálózatává vált, amely így összetett és nem lineáris döntési folyamatokat eredményez.

Üzleti kérdések és kutatói válaszok



Tapasztalataink alapján a kutatást megelőzően fontos tisztáznunk, hogy az adott üzleti kérdés stratégiai vagy taktikai szintű, mert aztán ennek megfelelően alakíthatjuk ki az ajánlott kutatási megközelítést.

Vásárlói döntéshozatal

Közel egy évszázadig a marketing egyik alaptézise volt, hogy a fogyasztók a lineáris döntési folyamaton, mint egy tölcséren mennek végig (ún. Purchase funnel), amely során egymás után különböző szempontokat értékelnek, míg eljutnak a végső döntésig. Kutatásaink eredményeként tipikus döntési útvonalakat rajzolunk meg, hiszen manapság nagyon ritka, hogy egyetlen döntési fával tudjuk ábrázolni a valóságot.

Shopper

A bolti környezetben a vásárlói viselkedésnek vannak olyan jellemzői, amelyek jelentősen eltérnek a korábban megszokottól. A mindenki számára hasznosítható tanulságok közül az egyik, hogy a legtöbb napi fogyasztási cikk vásárlása ma már inkább kötelesség, sem, mint öröm. A vásárlók minél gyorsabban szeretnének „túlesni” a folyamaton, különösen igaz ez a vásárlási kezdeti és végső szakaszára. A shopper kutatások precíz előkészítése és kivitelezése szempontjából különösen fontos a fent példakánt említett, és az ahhoz hasonló, alapvető viselkedésminták ismerete.

A shopper kutatások során a klasszikus kutatási módszertanok és platformok mellett egyre nagyobb mértékben támaszkodunk az internetes világ és az okos eszközök által kínált lehetőségekre. Módszereink között a kvalitatív és kvantitatív megfigyelési módszerek és bolti felmémérések is elérhetőek.

Márkaaudit (Brand review)

Hol áll a márkám az érettségi görbén? Azt gondolják róla a fogyasztók, amit mi? Pár évente érdemes ránézni a márkára egyfajta helikopter perspektívából, ebben segít egy márkaaudit. A felmérés tárgya a teljes kategória, valamennyi szorosan és tágan vett versenytársat is vizsgálva. A kommunikációs célcsoportok és az üzenetek felülvizsgálatára is sor kerül, ha szükséges. Az eredmények néha visszaigazolják, amit a márkatulajdonos gondolt a helyzetéről, de láttunk már nagy meglepetéseket is, amelyek után igazi „újratervezés” vált szükségessé.

Megvásárolható tanulmányok


A fogyasztási cikk és kereskedelem üzletág, hasonlóan az Inspira Group más divíziójaihoz, évente számos alkalommal készít saját finanszírozású kutatásokat, amelyek egy-egy, a szakmai közvélemény számára értékes témában kínálnak orientációs lehetőséget az érdeklődő ügyfelek számára.

Az eddig elkészült saját finanszírozású kutatásaink összefoglalóit ide kattintva érheti el.

FÓKUSZBAN A PATIKAI VÁSÁRLÓ

FÓKUSZBAN A PATIKAI VÁSÁRLÓ

Az INSPIRA saját finanszírozású projektek keretében is folyamatosan vizsgálja a patikai vásárlói szegmensek és szokások változását. A cikkben közölt eredmények az Inspira Brand Profile multi-client kutatásából származnak, amely egy 4000 fős, országos reprezentatív felmérés a 18 évesnél idősebb lakosság körében. A kutatást háromszor bonyolítják le 2017-ben, és többek között összesen 16 OTC-kategóriát vizsgál.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS A MAGYAR VÁLLALATOK KÖRÉBEN

TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS A MAGYAR VÁLLALATOK KÖRÉBEN

Az INSPIRA a Magyar PR Szövetség megbízásából, a Magyar Suzuki Zrt., a Richter Gedeon Nyrt., valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a hazai vállalatok és az állami intézmények, cégek társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos gyakorlatát kutatta. Ebben cikkben 13 vállalatvezetői mélyinterjú, valamint egy százfős mintán készült vállalatvezetői kvantitatív kutatás legfontosabb tanulságait olvashatják el.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.