Módszertan
Módszertan
Szerénytelenség nélkül állíthatjuk, hogy szenior kollégáink átlagosan több mint 15 évnyi szakmai tapasztalatuk során szinte valamennyi kutatási módszertannal, elemzési technikával dolgoztak már, és sok-sok területen valódi specialistának számítanak. Gyakran mondják, hogy a piackutatók „szerelmesek” a számokba. Ez talán igaz, de mi az Inspirában úgy gondoljuk, hogy a „beszédes számok” azok, amelyek valódi tartalmat hordoznak. Álljon itt néhány „beszédes szám” az INSPIRA munkatársainak szakmai, módszertani tapasztalatáról.
Az INSPIRA munkatársai eddigi pályafutásuk során összesen több mint 5000 fókuszcsoportot és közel ugyanennyi mélyinterjút moderáltak. Ezek között voltak hagyományos interjúk, de egyéb kvalitatív módszerek is, úgymint konfliktus csoportok, triád interjúk, recycling csoporok, üzleti interjúk, online kvalitatív kutatások, szemkamerás interjúk, peer party csoportok, és évről évre növekvő számban etnográfiai interjúk.
A több mint ötezer csoport és ugyanennyi mélyinterjú közel 2000 egyedi projektet jelentett, több mint 200 ügyfélnek, szinte valamennyi üzleti területen és termék kategóriában, 5 kontinensen.
Voltak kvalitatív kutatások, amelyeket kollégáink 10-nél több országban menedzseltek párhuzamosan. Készítettünk részletes kvalitatív kutatási riportot 2 nap és éjszaka alatt, míg a leghosszabb kutatás elemzési ideje közel 3 hónap volt. Van olyan munkatársunk, aki angol nyelven moderált fókusz csoportokat a Közel-Keleten, és üzleti mélyinterjúkat az Egyesült Államokban.
Megpróbáltuk kiszámolni, hogy az INSPIRA csapatának tagjai eddigi pályafutásuk során hány egyéni megkérdezés adatait dolgozták fel kvantitatív módszerekkel. Ez lehetetlen vállalkozásnak bizonyult…, hiszen többmilliós számról beszélünk. Azt biztosan tudjuk, hogy a legnagyobb projekt éves interjúszáma közel volt a 40.000-hez. Van olyan munkatársunk, aki egyetlen, szindikált projekt keretében több, mint 100 különböző ügyféllel tartott rendszeres kapcsolatot. Értékben mérve a legnagyobb összegű egyedi megrendelés, amely valamely munkatársunk nevéhez fűződik, meghaladta a 2 millió Eurót.
S mit kutattunk kvantitatívan? A teljes igénye nélkül sokszáz márka imázsát, kommunikációját, pozícióját, erős és gyenge pontjait. Még nem létező szolgáltatások és termékek koncepcióját, jövőbeni piaci potenciálját és lehetőségeit. Az emberek médiahasználatát, média preferenciáit 6-tól 100 éves korig. Segítettünk új termékek bevezetésében, árazásában, már piacon lévő márkák újrapozícionálásában és újraárazásában. Kollégáink vezettek próbavásárlási projekteket, a benzinkutaktól a patikákig, szinte valamennyi üzleti szektorban, ahol ennek jelentősége volt. Kollektíve több mint ezer reklámkoncepcióról vagy végleges reklámról mondtunk véleményt, valamilyen kvantitatív elő- vagy utóteszt módszer segítségével. Készítettünk interjúkat emblematikus üzletemberekkel, de óvodásokkal is, vagy éppen az adott terület legkiválóbb szakorvosaival Európa számos országában.
Valaha ehhez soktonnányi papírt használtunk, amikor a kérdőíveket nyomtattuk, az utóbbi években azonban egyre többet használtuk a digitális adatfelvételi csatornákat.
S hogy elemeztük azt a hatalmas adattömeget? A kor legkorszerűbb mintavételi, adatmenedzsment, matematikai-statisztikai, esetenként modellezési módszereivel, kiváló szakemberekkel, hiszen van közöttünk közgazdász, mérnök, pszichológus, szociológus és survey statisztikus is.
Ezekkel a tapasztalatokkal érkeztünk az Inspirába, és ez elmúlt években módszertani ismereteink tovább gyarapodtak, hiszen minden új projekt egyben egy új lehetőség is, amely gyakran, a korábbiaktól eltérő szakmai megközelítést kíván.
Szóval, szerintünk a módszertanban (is) otthon vagyunk!